DOMÁCÍ TEMPEH

Tempeh je asi nejchutnější věc, kterou jsem díky přechodu na rostlinnou stravu objevila. Tempeh jsou fermentované sójové boby. Díky fermentaci jsou boby lépe stravitelné pro tělo a tento proces také přináší spoustu dalších živin do těla. Baví mě ta struktura a chuť. Někdy si ho jen tak nakrájím místo sýru, jindy jej osmahnu na paprice, nebo peču v troubě. Tempeh se stal nedílnou součástí mé kuchyně. Díky velkému obsahu bílkovin je jejich  skvělých zdrojem.

Fermentace je proces, při kterém se rozloží pro zdraví nevýhodné (tzv. antinutriční) látky a fytáty. Fermentovaná sója je bohatým zdrojem bílkovin, probiotik a v našich dietách vzácného vitamínu K2. Vitamín K2 je základem správného využití vápníku v těle a pevných kostí. Nově se zjišťuje jeho role ve zpomalení projevů stárnutí a podpoře imunity. Vitamín K2 je silným antioxidantem. (Zdroj. PharmDr. Margit Slimáková)

K tvorbě domácího tempehu mě za prvé dovedla vlastní zvědavost a za druhé kamarádka Janča. A co je zásadní, tempeh v obchodě stojí okolo 50 kč a tento mě vyšel asi na 15 kč za 200 g 🙂 Z tohoto receptu, kde používám 500 g sójových bobů mi vzniklo přes 1 kg tempehu 🙂

Starter na tempeh jsem objednala na radu Janči z eshopu Ekokoza. Tady je odkaz přímo na starter https://eshop.ekokoza.cz/cs/tempeh-starter.html?search_query=tempeh&results=3

K nákupu jsem ještě přihodila tekutý kouř, abych mohla tempeh po proplesnivění ochutit.

potřeby na výrobu tempehu:

  • 500 g sójových bobů (nejlépe v bio kvalitě, prodává Globus, Albert, zdravé výživy) stojí asi 40 kč v bio kvalitě
  • 2 lžíce vinného octa
  • 1 lžičku tempeh starteru
  • sáček na tempeh, špějli, dřevěné prkýnko

Postup výroby:

  1. Sójové boby si namočíme přes noc.
  2. Slijeme vodu a proplácheneme je. (Pokud je vám ,,líto“ vodu vylít do odpadu, zalijte s ní kytky, pro ně je prý dobrá.)
  3. Do hrnce dáme čistou vodu v poměru, který najdete na obalu luštěniny a vaříme asi hodinu.
  4. Slijeme vodu a propláchneme boby a rukama je promneme , abychom je zbavili slupek.(Tento krok je prý dobré dělat z hlediska následné tvorby nežádoucích bakterií ve slupkách, ale spousta lidí je neodslupkovává.) Potom boby rozprostřeme na utěrku a vysušíme z nich co největší množství vody. (v létě je můžete vysušit na sluníčku 🙂 )
  5. Takto vysušené boby si v misce promícháme s vinným octem a tempeh starterem.
  6. Připravíme si sáčky na jednotlivé tempehy. Propícháme je několikrát špejlí (nebo párátkem) tak, aby se do sáčku dostal rovnoměrně vzduch a tempeh hezky prorostl. Do sáčku dejte tolik bobů, jak velkou chcete porci tempehu. Já asi 250 g na jeden tempeh. 
  7. Sáčky plníme sójovými boby a konec utěsníme, např. takto prkýnkem.
  8. Necháme startovat 24 h při pokojové teplotě. Mě prorostl tempeh při teplotě 22 ° za 48 hodin. Existují i ručně vyrobené zrárny (s vyšší teplotou), ale v pohodě vám proplesniví i takto na prkýnku. Jenom tempeh otočte na druhou stranu po prvních 24 hodinách, aby proplesnivěl rovnoměrně z obou stran. 
  9. Až bude tempeh prorostlý plísní, (můžou se objevit černé tečky, ty nejsou na závadu, ale někomu to může být nepříjemné) tempeh musíme před konzumací tepelně upravit.
  10. Dáme vařit vodu do hrnce, tempeh vyděláme ze sáčku a vhodíme jej do vařící vody. Pořádně se všech stran jej povaříme asi 4 min.

Co s hotovým tempehem dál?

Tempeh pak můžete udit pomocí tekutého kouře. Stačí jej povařit ve vodě s kouřem v poměru, který je doporučen výrobcem.

Tempeh můžete marinovat v sojové omáčce a následně jej péct, smažit a opékat.

TIP NA MARINÁDU: 30 ml tamari (nebo sójové omáčky), 30 ml limetkové šťávy, 45 ml javorového sirupu, 2 lžíce arašídového másla (kešu, mandlového…), 2 lžíce olivového (nebo nejlépe sezamového oleje) a na závěr špetka chilli – pokud ho máte rádi

Tempeh po tepelném ovaření (viz. krok 10) nakrájíme na plátky. Namočíme do připravené marinády (tu jednoduše vyrobíme tak, že vše smícháme dohromady) a marinuje 2-24 h. Potom pečeme v troubě, nebo smažíme na pánvi. Pečeme při 190 ° asi 20 minut.

Tempeh lze přidat do salátů, wrapů, asijských pokrmů- např. pad thai apod. 🙂

V lednici jej lze uchovávat asi týden a v mražáku několik měsíců.

TIP NAVÍC: Tempeh lze udělat z různých druhů luštěnin – cizrna, čočka, fazole..

Děkuji, že jste se dočetli až sem. Pokud budete tempeh doma dělat, budu ráda, když mě označíte u vaší fotky pod hastagem #cernajaknoc.

Líbil se ti článek? Sdílej ho na facebooku nebo ho tweetni.

Komentáře k příspěvku “DOMÁCÍ TEMPEH

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *